Pământul păstrează în arhiva sa documente reale de viaţă străbună pe care le pune la dispoziţia celor ce le caută şi ştiu să le citească în ţărâna lui.
Gheorghe Melinte, arheolog muzeograf
Atestarea documentară a comunei Creţeşti este destul de târzie
faţă de a altor localităţi din jur, motivele sunt multiple, printre
care: localitatea, ca mărime, nu a fost dintre acelea care să
prezinte importanţă economică deosebită, proprietăţile de pământ
erau mici ca întindere şi proprietarii nu se bucurau de ranguri
prea înalte în ierarhia statului şi astfel nu puteau „ajunge“ ca
schimburile lor de posesiuni să fie consemnate în hrisoavele
domneşti.
Dacă documentele lipsesc sau sunt insuficiente, cele care s-au
păstrat în arhiva pământului vin să ne dovedească că începutul
locuirii acestor teritorii îl găsim în preistorie.
Configuraţia geografică a terenului pe care este aşezată
localitate a constituit din cele mai vechi timpuri loc prielnic
pentru vieţuirea omenească, atât prin posibilităţile de apărare
cât, mai ales, prin condiţiile economice pe care le oferea:
cultivarea diferitelor plante necesare traiului, dealuri
împădurite cu resurse de vânat, ape cristaline care străbăteau
văile, precum şi una din cele mai importante căi de comunicaţii
dinspre sud şi nord, aflată pe Valea Lohanului, au făcut ca acest
spaţiu să fie permanent locuit. Condiţiile favorabile şi-au găsit
reflectarea într-o adevărată aglomerare de aşezări de-a lungul
apei Lohanului. Chiar dacă unele elemente au evoluat de-a lungul
timpului, valorile lor contemporane sunt în măsură să ne ofere o
imagine pertinentă şi pentru epoci mai îndepărtate.
Cele mai vechi urme de civilizaţie preistorică, în perimetrul
localităţii Creţeşti şi împrejurimi, datează încă din
paleolitic1 fiind
descoperite, cu precădere, în ultima jumătate de secol, fie prin
cercetări arheologice sistematice, fie prin jocul întâmplării.
Adunând rezultatele muncii migăloase a arheologilor, risipite prin
diferite publicaţii de specialitate, studiind vestigiile
arheologice depozitate la muzeele din zonă, am încercat să legăm
elemente, adesea disparate, care să ne dea o imagine cât mai
apropiată de realităţile istorice, asupra statorniciei şi
continuităţii vieţii pe aceste meleaguri.
În Repertoriul arheologic al judeţului Vaslui, Ghenuţă
Coman pomeneşte de existenţa pe teritoriul comunei a unor
aglomerări de silexuri2 cu patină3 ce aparţin paleoliticului superior, respectiv culturii
gravettiane (a doua etapă-cultură a paleoliticului superior).
Mergând pe firul informaţiilor, arheologul Vicu Merlan descoperă
numeroase lame gratoare,4 aşchii şi nuclee atipice, oase de Boss
Primigenius (zimbru), căprioară, mistreţ etc.
La limita nord-estică a comunei Creţeşti, pe Dealul Dobrina, a
fost descoperit un bogat sit preistoric aparţinând paleoliticului
superior cu piese vechi de peste 20.000 de ani. Vechimea
materialelor din Dobrina ne este confirmată şi de cercetătorul V.
Chirica5 care, prin
descoperirea amuletei pandativ6 de la Mitoc Botoşani, evidenţiază caracteristici
similare cu silexurile găsite de arheologul Vicu Merlan.
Un fapt curios este apariţia în acest sit a unui obiect care se
aseamănă foarte mult cu cele aparţinând culturii aurignacianului
mijlociu7 şi poartă
denumirea de rabot carenat,8 bine finisat, cu urme de retuş. O altă piesă importantă
este un burin9 cu
funcţionalitate dublă – putea fi folosit în diverse circumstanţe
şi ca gratoar, partea activă fiind convexă.
Unelte din silex: 1-5 Curteni; 6-10 Creţeşti,
după Ghenuţă Coman |
Nivelul arheologic gravettian s-a găsit la adâncimea de 1,2 m,
cercetările făcându-se în anul 1997 pe o suprafaţă cu următoarele
dimensiuni: 6 m lungime, 2 m lăţime şi 1,7 m adâncime. În
perimetrul suprafeţei săpate în situl de la Dealul Dobrina au fost
descoperite numeroase aşchii de cortex (crusta matură a
silexului). În procesul cioplirii uneltelor, bulgării de silex,
recoltaţi de la aproximativ 20 km din albia naturală situată în
albia majoră pe cursul mijlociu al Prutului, fiind în întregime
acoperiţi cu această crustă, se impunea mai întâi decorticarea şi
transformarea lor în nuclee şi apoi, prin diferite operaţiuni şi
tehnici de cioplire, se obţineau unelte şi arme utilizabile în
diverse activităţi. Prin studiul nucleelor s-a constatat existenţa
originii comune a silexurilor descoperite în localitatea Creţeşti
cu cele de la situl din Dealul Dobrina. În afara depozitului s-au
găsit nicovale pe care erau decorticaţi bulgării de silex. Prin
aplicarea unor lovituri puternice rezultau deşeuri de cioplire:
bulgări de silex, nuclee aflate în diferite stadii de decorticare,
aşchii şi lame de cortex, precum şi produse primare de debitaj,
lame şi aşchii neretuşate. Produsele primare urmau un proces
tehnologic de retuşare şi finisare. Cele două aşezări paleolitice
din perimetrul comunei Creţeşti erau amplasate pe terasele înalte
ale pârâului din apropiere, pe dealul Iazului.
Coarne de Boss Primigenius
|
Încă o mărturie de urme omeneşti străvechi o aduce muzeograful
Gheorghe Melinte10 unul din ctitorii Muzeului municipal din Huşi care, în
curtea locuitorului Mihai Câşu din satul Curteni, cu ocazia
săpăturilor făcute pentru construirea unui beci, a descoperit
straturi de cenuşă, bucăţi de pământ ars şi aşchii de silex.
Cercetând stratigrafia terenului a constatat că în pereţii
beciului, la circa 0,9/1,0 m adâncime, existau asemenea materiale,
printre care 20 de bucăţi de silex neşlefuite care au fost donate
muzeului din Huşi ca prime semne ce atestă urme omeneşti pe Valea
Lohanului. Întregul depozit zăcea într-o depunere loessoidă11 de culoare brun
roşcată, inclusă între depuneri loessoide de culoare gălbuie. În
materialul care a fost scos din groapa destinată beciului, s-au
găsit bucăţi de pământ în formă de jumătăţi de sferă, găunoase în
interior, care au servit ca un înveliş pentru un corp rotund care a
fost ars la o temperatură foarte ridicată.
Aşchiile de silex descoperite la Curteni au fost datate ca
făcând parte din epoca paleoliticului superior, asemeni celor de la
Creţeşti şi Dealul Dobrina.
Materialul arheologic descoperit la Curteni a servit
cercetătorului ştiinţific C. Căpitanu, de la Muzeul din Bacău,
pentru un studiu ce a fost publicat în revista „Carpica“.
Verificarea şi confirmarea depozitului de silex de la Curteni a
fost făcută de cercetătorii Adrian Th. Florescu, în 1959 şi N.
Zaharia în 1961.12 Partea cea mai însemnată a acestui depozit se găseşte
la Muzeul municipal din Huşi, înregistrat la nr. 697.
Coarne de Boss Primigenius s-au găsit în carierele de
nisip de la Ghermăneşti şi Râşeşti–Albiţa. Coarne asemănătoare
aparţinând acestui animal preistoric s-au descoperit şi la Lohan,
pe teritoriul Comunei Creţeşti, pe o aşezare neolitică ce a fost
evidenţiată cu ocazia unor săpături în incinta sectorului zootehnic
al C.A.P., la o adâncime de aproximativ 2 m.13
La Olteneşti, lângă movila din Valea Merilor, unde este o
aşezare neolitică,14 la Sodol, pe teritoriul satului Târzii şi în alte
locuri apropiate comunei Creţeşti, s-au descoperit fragmente de
boss, elan, coarne de cerb etc., mărturie a existenţei acestor
animale uriaşe pe aceste meleaguri din timpuri preistorice.
Urme din perioada neoliticului dezvoltat aparţinând culturii
Cucuteni15 (circa
5.500 î.e.n.) s-au descoperit în partea de vest a satului Creţeşti
de Sus, pe un mic promontoriu al primei terase a pârâului Lohan
(grosimea stratului arheologic variază între 0,4-0,6 m), rămăşite a
numeroase locuinţe cu lutuială şi vetre de foc feţuite. Ceramica
este pictată policrom în diverse stiluri. Această aşezare
cucuteniană este contemporană cu cea dintr-un alt perimetru
studiat, respectiv cel de la Valea (Vadul) Teiului.
Cu ocazia montării unor stâlpi de înaltă tensiune, în anul 1976
la Valea Teiului a fost găsită o aşezare neolitică, la extremitatea
nord-estică a teritoriului comunei Creţeşti, la 100 m de DN 24B,
Crasna-Huşi. Cele două aşezări cucuteniene, studiate de muzeografa
Violeta-Veturia Bazarciuc16 de la Muzeul municipal din Huşi, sunt caracterizate ca
având aproximativ aceeaşi orientare geografică, est-vest, ocupând
promontorii loessoide, cu o bază sigură, fără alunecări de teren,
având apropiată albia majoră a pârâului Lohan.
Ceşti cu toarta supraînălţată – Cultura Noua,
după V.V. Bazarciuc |
Aşezarea de la Valea Teiului a avut, în partea de vest, un val
de apărare. În interiorul ei s-au dezvelit locuinţe de formă
dreptunghiulară cu colţurile uşor rotunjite şi suprafeţe de
chirpic compact. În urma degajărilor au ieşit la iveală mici vase
întregi, unelte de silex, topoare de piatră, idoli, etc. care erau
prelucrate în aşezare. Forma topoarelor era trapezoidală, cu ceafa
îngustă, tăişul convex de tip calapod, cu urme de găurire. Uneltele
din os sunt reprezentate de câteva spărgătoare confecţionate din
oase provenite de la animale mari.
Majoritatea materialului descoperit la Lohan, punctul Valea
Teiului, o constituie ceramica grosieră cu o mare varietate de
forme, în a cărei compoziţie găsim ca degresant cioburi pisate,
granule de nisip sau bulgări de mică, dar şi ceramică fină din
pastă fără degresant, compactă, bine arsă, de culoare roşie
cărămizie. Ceramica descoperită se împarte în două categorii: vase
uzuale de bucătărie care prezintă barbotină17 pe suprafaţa exterioară, executată cu
mâna sau cu spatula, gura largă, pereţii groşi, corpul bombat ce se
îngustează spre fundul gros; în a doua categorie se includ cupele,
paharele, capacele şi vasele de suport. Pictura bicromă sau tricomă
este prost conservată. Într-un număr mai redus s-au găsit şi
fragmente ceramice provenind de la cupe ornamentale de decor
adâncit, format din linii spirale şi gropiţe combinate cu
crestături adâncite. Această categorie ceramică prezentă la Lohan
se leagă organic de faza precucuteniană, situaţie similară
semnalată şi în alte aşezări. Fragmentele provenite din vasele
lucrate de mână ori la roată, pictate sau nepictate, uneltele de
piatră şi cele de os nu puteau fi altceva decât resturi materiale
din civilizaţia unei populaţii foarte vechi, care nu cunoştea încă
metalele.
Viaţa omului preistoric, de aici şi de oriunde, se scurgea în
contact nemijlocit cu mediul înconjurător. Acest fapt avea o
puternică influenţă asupra formării naturii psihice a acestuia
care, neputându-şi explica fenomenele şi complexitatea lor le-au
pus pe seama unor forţe, câteodată fiinţe asemănătoare omului, dar
înzestrate cu puteri mult mai mari. Oamenii au confecţionat
statuete din lut pe care apoi pentru o mai mare trăinicie, le
ardeau în foc.În siturile amintite s-au descoperit numeroase
statuete de lut ars reprezentând pe Marea Zeiţă Mamă, răspunzătoare
de actul fertilităţii şi fecundităţii. Acestea au bazinul exagerat
de lăţit în comparaţie cu celelalte elemente anatomice, fapt care
sugerează rolul important pe care îl juca fecunditatea şi
fertilitatea în comunitatea agrară cucuteniană.18 Oamenii din neolitic, ca
agricultori, credeau în puterea pământului dătător de hrană şi de
viaţă. Adorau pământul sub forma unei femei fecunde şi oamenii îi
purtau icoana unui idol legat la gât, spre ai feri de tot răul.
Cultul femeii fecunde reprezintă de fapt cultul pământului şi nu,
cum s-a crezut o bună perioadă de timp, „oglinda“ orânduirii
matriarhatului în graniţele epocii neolitice.
Plastică cucuteniană de la Creţeşti – Lohan
Steluţă din lut ars, figură antropomorfă |
În cadrul cercetărilor de la Lohan s-a evidenţiat şi prezenţa
unei necropole19
aparţinând culturii materiale ce datează din epoca de tranziţie de
la neolitic la bronz, dovedind, încă o dată, continuitatea de viaţă
umană pe teritoriul comunei Creţeşti. Din observaţiile făcute în
teren, ca o concluzie de ansamblu, se poate afirma că
triburile20 ce au
locuit pe aceste teritorii preferau pentru aşezare locuri înalte,
apărate natural, pe părţile accesibile construindu-se un val de
apărare. Grosimea stratului de cultură ne arată că locuirea în zona
Lohanului a fost îndelungată, fără întrerupere.
În epoca neolitică, noile condiţii de viaţă social-economică îl
împing pe om pe drumul unor noi călătorii. Uneltele de piatră
cioplite sunt înlocuite treptat cu unelte din piatră şlefuită. Se
dezvoltă olăritul, torsul şi ţesutul. Se trece de la economia de
vânătoare şi pescuit la economia întemeiată pe creşterea animalelor
şi cultivarea primitivă a plantelor – activitate ce determină
apariţia unei baze a vieţii agricole stabile.
Creţeşti – Lohan. Ceramică pictată,
după V.V. Bazarciuc |
Din neoliticul târziu (mileniul III î.e.n.) sunt datate în zonă
numeroase aşezări aparţinând purtătorilor culturii Cucuteni din
cele trei faze: A, A-B, B, aşa cum sunt descoperite la Olteneşti,
Pâhneşti, Huşi, Curteni, Arsura, localităţi limitrofe spaţiului
studiat, care au contribuit la cunoaşterea mai amănunţită a
culturii materiale şi spirituale a triburilor locale din această
perioadă.
Pe locul numit „Dealul Chirica“, din apropierea satului Târzii,
reputatul profesor Ştefan Bujoreanu din Huşi, împreună cu
profesorul Mihai Ciobanu, în urma unor periegheze din anul 1957,
descoperă aşezări omeneşti preistorice. Din examinarea atentă a
acestora s-a putut constata că erau de dimensiuni mici, situate la
mică distanţă una de alta. Interiorul unei astfel de aşezări era
simplu, format numai dintr-o singură încăpere, cu o vatră
construită de obicei din piatră. S-au găsit vase de lut lucrate
grosolan, confecţionate manual, precum şi un număr însemnat de
unelte Tot pe Valea Lohanului,21 în spatele gării Creţeşti, între şosea şi pârâul
Lohan, s-au descoperit unelte de silex şi ceramică pictată,
aparţinând culturii Cucuteni A şi A-B.
Între neolitic şi epoca bronzului, care urmează, se găseşte o
fază de tranziţie (de la sfârşitul mileniului al III-lea şi
începutul mileniului al II-lea î.e.n.). Pentru această perioadă pe
teritoriul comunei Creţeşti nu s-au descoperit mărturii
arheologice. Aceasta nu înseamnă că locuirea a fost întreruptă
deoarece perioada următoare, epoca bronzului, care a durat timp de
un mileniu (1700-700 î.e.n.) nu putea să apară şi să se dezvolte pe
un teren gol. În „Strat şi substrat“, B.P. Haşdeu spunea:
Oriunde istoria ne arată vreo gintă22temeinic aşezată, pretutindeni sub
acea gintă ne lasă să vedem rămăşiţele altei ginte, mai vechi,
cucerită sau cotropită.
Astfel, Cultura Nouă,23 care este o perioadă de tranziţie de la sfârşitul
epocii bronzului la cea a fierului îi aparţin, pe teritoriul
comunei Creţeşti, câteva cenuşare din care s-au recoltat resturi
ceramice şi oase crestate.
Fără a şti locul exact, la Budeşti s-a descoperit24 o fibulă
digitală25 de
bronz, iar în marginea de sud a satului, în anul 1967, a fost pus
în evidenţă un depozit de bronzuri din care s-au recuperat trei
seceri, găsite de Gheorghe Cozma din Budeşti.
26
Fibulă din bronz – Budeşti,
după D. Gh. Topor |
Perioada bronzului este mai puţin reprezentată pe teritoriul
comunei Creţeşti. Cauzele care au determinat această situaţie sunt
multiple. Pe primele locuri se află lipsa materiei prime în zonă şi
greutăţile tehnice ce existau în producerea acestui aliaj.
Existenţa obiectelor descoperite în acest spaţiu este urmarea
schimburilor făcute de localnici cu alte comunităţi unde
producerea bronzului se putea face mai uşor. În Transilvania, spre
exemplu, metalurgia în acea perioadă cunoaşte o puternică
dezvoltare.
Seceri de bronz – Budeşti,
după Ghenuţă Coman |
Ultima fază din epoca metalelor este cea a fierului care,
treptat, a înlocuit bronzul. Epoca fierului cuprinde două perioade,
una mai veche: hallstatt,27 (1500-450 î.e.n.) şi alta mai nouă, La Tčne,28 (450 î.e.n.-300 e.n.).
După anul 450 î.e.n. începe dezvoltarea propriu-zisă a popoarelor
geto-dacice, perioadă în care predomină creşterea vitelor, calul
se foloseşte la tracţiune şi călărie. Cu epoca fierului se încheie
ceea ce în istoriografie se numeşte „Preistorie“, numită astfel
deoarece informaţiile despre acele timpuri sunt pur arheologice şi
ne lipsesc ştirile scrise sau inscripţiile.
Topor din bronz – Curteni, vârf de lance – Huşi,
după Ghenuţă Coman |
Istoria este într-o continuă evoluţie, fapt demonstrat şi de
descoperirile din vatra sud-estică a satului Creţeşti de Sus, de o
parte şi de alta a pârâului Făgădău. Astfel, în contextul
numeroaselor resturi ceramice La Tčne s-au găsit fragmente
negre-lucioase la culoare şi cu marginea faţetată, aparţinând
bastarnilor,29
precum şi resturi de vase cu angobă30 roşie, romane.
Din secolele V-VI se găsesc resturi de vase-borcan lucrate la
roată şi cu mâna. Cele făcute la roată au pasta zgrumţuroasă,
fundul îngroşat, plat şi tăiat cu sfoara. Unele au cioburi pisate
în compoziţia pastei. Vasele confecţionate cu mâna au pereţii mai
groşi şi umerii mai puţin prelinşi.
La Budeşti, la circa 700 m vest de sat, între şosea şi pârâul
Lohan, s-au descoperit fragmente ceramice aparţinând culturii
Stoicani-Aldeni, secolele II-III e.n., precum şi secolelor
VI-VII.
Datorită uneltelor făurite din fier, care a devenit cel mai
utilizat metal în cadrul orânduirii primitive, nivelul de trai a
început să crească. Agricultura se face cu plugul, la început de
lemn apoi, aproximativ cu 100 de ani î.e.n., cu brăzdare de fier.
Acum are loc cea de a doua diviziune socială a muncii, separarea
meşteşugurilor de agricultură şi apariţia schimbului de produse
între obştii31 şi
triburi.
În secolul I î.e.n., în societatea geto-dacică au avut loc
remarcabile progrese în toate domeniile. Organizarea locală
dobândind elementele fundamentale ale unei civilizaţii superioare
şi unitare pe întreaga arie de locuire. Unităţii culturale îi
corespunde unitate lingvistică şi cea etnică. Ea şi-a găsit
expresia în unitatea politico-statală, prin constituirea regatului
lui Burebista,32
una din marile personalităţi ale antichităţii şi istoriei noastre.
Epoca lui Burebista a fost perioada de afirmare a geto-dacilor, iar
epoca lui Decebal33 a reprezentat un alt punct culminant al puterii
acestora.
Apar diferenţieri de avere, se naşte proprietatea privată, fapt
ce duce la inegalitate socială. Dintre vârfurile aristocraţiei
gentilice s-au format conducători de triburi, creşte însemnătatea
şefilor militari iar războaiele de pradă devin mijloc de
îmbogăţire. Prizonierii de război sporesc forţa de muncă. Societate
se împarte în sclavi şi stăpâni de sclavi.34
În decursul istoriei populaţia geto-dacică, ramură a marelui
neam al tracilor, aflată în Podişul Central Moldovenesc şi în
Depresiunea Huşi-Elan-Horincea a fost înrâurită economic şi
cultural de grupurile scitice din stepele nord-pontice35 şi coloniştii greceşti
de pe litoral în urma contactelor comerciale şi de altă natură pe
care le-au avut, fapt ce demonstrează că nu numai în sud, ci în
întreaga Moldovă de est viaţa geto-dacilor s-a desfăşurat deosebit
de intens.
Prin cercetările arheologice întreprinse în judeţul Vaslui s-au
descoperit amfore36 greceşti, de unde deducem că negustorii din aşezările
greceşti de la Marea Neagră (Dobrogea) nu se limitau la un comerţ
în zonă, se ridicau mai sus, pe Siret şi pe Prut, din nevoia de a
se aproviziona. Prezenţa negustorilor greci şi relaţiile lor cu
geto-dacii din teritoriul est-carpatic are loc cu mult înainte de
pătrunderea elementelor La Tčne, încă de la sfârşitul secolului al
VI-lea şi începutul celui de al V-lea î.e.n.,
37 pe această cale geto-dacii
procurându-şi produse pe care nu le puteau realiza prin efort
propriu.
Numeroasele cercetări arheologice şi descoperiri din aşezările
geto-dacice în şi în împrejurimile comunei Creţeşti aduc preţioase
date referitoare la dinamica schimburilor comerciale întemeiate pe
exportul de grâne, produs cu precădere cerut de lumea din sud, care
se găsea în cantităţi suficiente în nord şi putea fi transportat cu
uşurinţă pe râul Prut, navigabil până la Drânceni.
Astfel, la Arsura, punctul „Cetatea Mogoşeşti“, aşezare
fortificată geto-dacică din secolele IV-II î.e.n., s-au găsit
fragmente de amfore de Rhodos şi Cos, ceramică getică şi
bastarnică.38
La Buneşti, comuna Buneşti-Avereşti, punctul „Dealul Bobului“, o
aşezare geto-dacică fortificată, în afară de ceramica autohtonă s-a
descoperit şi ceramică grecească de lux, amfore de Thasos, Sinope,
Heraclei, Pontica Cos, Rhodos, fragmente de cenochoe,39 ascos, amforete,
fragmente de vase tip kantharos, o statuetă feminină şi
drahme40
histriene .41
Din aşezarea geto-dacică din secolele IV-III î.e.n. de la
punctul „Turbata“ – Huşi, au fost scoase la lumina zilei fragmente
de amfore greceşti ştampilate şi neştampilate.
42
În localitatea Curteni din comuna Olteneşti, la punctele „Valea
Merilor“ şi „Dealul Pietrăriei“ – aşezări geto-dacice din secolele
V-III î.e.n., alături de ceramica băştinaşilor s-au găsit amfore de
Lesbos43 şi din
alte centre greceşti, precum şi ceramică de lux.
În cercetările noastre nu putem exclude legătura teritoriului
comunei Creţeşti cu localităţile învecinate de la nord (Buneşti,
Arsura, Moşna, Huşi) sau de la sud (Curteni, Olteneşti, Târzii),
distanţa maximă până la aceste zone fiind de 15 km. Poziţia
geografică ne arată că acest teritoriu a fost cuprins într-o
singură formă de dezvoltare şi de relaţii economice, mai ales că
Valea Lohanului a înlesnit, în toate perioadele istorice deplasarea
între nord şi sud. Dacă în perimetrul actual al comunei Creţeşti
descoperirile din epocă sunt mai puţin numeroase, nu se datoresc
decât faptului că pe acest teritoriu cercetările au fost sporadice,
de suprafaţă şi mai puţin organizate. Pământul pe care îl călcăm
astăzi în Creţeşti sau în localităţi din împrejurimi mai
păstrează, cu siguranţă, ascunse în sânul său vestigii ale vieţii
de altă dată, urmele trecutului îndepărtat, pe care cercetarea
atentă le va scoate la lumină, alăturându-se şuvoiului graiului
fără slove care vorbeşte de la sine despre existenţa şi activitatea
locuitorilor de pe aceste meleaguri din cele mai îndepărtate
timpuri.
Aşezarea neolitică de la Creţeşti – Lohan
Vase pictate |
În prima epocă a fierului, hallstatt, populaţia geto-dacică îşi
avea organizată apărarea teritoriului prin construirea unor
puternice cetăţi de pământ, fortificate cu şanţuri şi valuri
defensive, aşa cum sunt cetăţile din zonă: „Dealul Moţoc“
(Huşi), „Dealul Bobului“ (Buneşti), „Vlăcineasa“ şi „Holm“
(Creţeşti) precum şi cetăţile de la Arsura care au fost
identificate pe teren ca fiind cetăţi ale clasei privilegiate
(tarabostes piliati), situate de obicei pe înălţimi dominante. În
zonele respective ele asigurau apărarea teritoriului, devenind
adevărate polis-uri ale lumii treaco-getice unde se
desfăşura o puternică activitate economică şi locul principal în
care se produceau schimburile comerciale, în primul rând cu
coloniile greceşti de la nordul Mării Negre.
Din monumentala lucrare a lui Dimitrie Cantemir Descrierea
Moldovei44
aflăm că pe aceste locuri, Huşi – Lohan – Elan – Horincea, erau
codri de nepătruns, arătându-ne astfel vechimea acestui
covor vegetal protector şi de ajutor în unele împrejurări istorice,
codri care, în parte, se mai păstrează până în zilele noastre.
Termenul de „codru“ încă mai este folosit de localnicii mai în
vârstă.
O altă constatare care se desprinde din lucrarea lui Cantemir
este aceea că la marginea pădurilor existau cetăţi întărite cu
valuri de pământ, din care astăzi au mai rămas doar numele. O
asemenea „întăritură“ a fost pe Valea Lohanului, cetatea
„Vlăcinesei“ (vezi cap. Toponimie). Aceasta se găseşte la circa 2
km spre nord-est de satul Creţeşti de Sus şi 500 m sud de drumul
de exploatarea forestieră care duce la locul denumit „Culmea
Paltinului“. Este o cetate de pământ hallstattiană târzie, cu o
suprafaţă de aproximativ 5-7 ha, delimitată de val şi şanţ la sud,
de val la est, iar la nord şi vest de pante naturale, datând din
secolele IV-III î.e.n.45
Din păcate de la aceste întărituri nu au rămas decât topicele
şi, eventual, legendele. Şi în prezent, la Creţeşti, se mai
foloseşte toponimul „La Cetate“. Situaţia este explicabilă:
regiunea nu are piatră exploatabilă decât în mică cantitate, din
formaţiuni pliocene46, folosită cu precădere la construcţia fântânilor şi mai
puţin la alte zidiri care să dureze. Înţelegem astfel de ce acele
numeroase şi frumoase întărituri de la marginea uriaşilor codri,
menţionate în izvoarele istorice, nu au putut dăinui peste veacuri.
Materialele de bază la construcţia acestor cetăţi erau lemnul şi
lutul care nu puteau asigura fortificaţiilor de la Vlăcineasa
durabilitatea peste secole.47
Pe dealul Holm, la o altitudine de 366 m (vezi toponimul
„Holm“), s-au descoperit urmele unei cetăţi geto-dacice. Ea făcea
parte dintr-un sistem de apărare împotriva popoarelor barbar
nord-pontice, era „sora“ cetăţii de pe „prispa“ Moţocului din
Depresiunea Huşilor, care avea o panoramă clară asupra Văii
Prutului. Când la orizont se ivea un mare pericol, aceste cetăţi
aveau şi rolul de semnalizare de la distanţă prin intermediul
focului.
Vestigiile descoperite în aceste cetăţi sunt diverse şi cu
funcţionalităţi multiple: ceramică de uz casnic sau folosite în
ritualuri, fusaiole48, greutăţi de la războaiele de ţesut, unelte de fier –
brăzdare, săpăligi, topoare, vârfuri de suliţă sau săgeţi etc.
Cele două războaie dintre daci şi romani au însemnat o supremă
încercare pentru apărarea independenţei Daciei libere, au schimbat
în chip radical cursul dezvoltării istorice a populaţiei din
regiunea carpato–danubiano–pontică. Cucerirea romană, cu toate
aspectele ei negative, a determinat o nouă înflorire economică şi
socială a acestor meleaguri, şi-a pus amprenta asupra întregii
evoluţii ulterioare, a marcat începutul unei epoci noi, a
romanizării, preludiu al naşterii poporului român. Teritoriul de
care ne ocupăm, deşi nu a făcut parte din provincia Dacia Felix, a
înregistrat în perioada dominaţiei romane transformări structurale
datorită relaţiilor multiple care nu au încetat să existe între
această zonă şi cea ocupată.
Descoperirea de aşezări ale dacilor liberi în împrejurimile
localităţii noastre evidenţiază o reală explozie demografică.
Densitatea mare a acestor aşezări este şi mai evidentă în
condiţiile în care ele cuprind cursuri de apă cu văi largi şi
terenuri joase, pante line ale dealurilor, deci zonele cele mai
propice pentru agricultură. De altminteri, aceastaa, împreună cu
creşterea vitelor au constituit preocupaţiile preponderente ale
populaţiei de la est de Carpaţi şi în secolele II-III e.n. după cum
o demonstrează materialele descoperite. Vânătoarea, pescuitul,
olăritul şi ţesutul au fost ocupaţii predilecte ale populaţiei
locale. În acest fel, dacii liberi din Moldova se numărau printre
principalii furnizori de cereale şi alte produse pentru Imperiul
Roman, realizând strânse legături cu provincia Dacia romana, factor
deosebit de important în procesul de romanizare. La început
dezorganizaţi, cu timpul, dacii liberi au devenit o forţă de temut
pentru romani, cu care au avut multe confruntări.
După retragerea aureliană (271), cu excepţia zonei din imediata
vecinătate a Dunării, din teritoriul vechii Dacii vor dispare
oraşele, însă viaţa daco-romanilor va continua, cu aceeaşi
intensitate, la nivel rural, în contextul unor noi condiţii
sociale.
În fostele provincii romane din Dacia, comunităţile daco-romane
şi ale dacilor liberi vor continua legăturile stabilite în cele
peste două secole de dominaţie romană. Acum se generalizează forma
de viaţă rurală, populaţia organizându-se social şi economic în
noile condiţii create de marile migraţii ale popoarelor. Obştea
sătească agricolă şi păstorească, cu o structură internă bine
definită şi cu elemente străvechi în organizarea ei, va cunoaşte o
dezvoltare aparte, constituind una din trăsăturile originale ale
societăţii locale în perioada primului mileniu.
Retragerii romane i-a urmat o perioadă de aproape o mie de ani
în care pe întregul teritoriu al populaţiei daco-romane au năvălit
popoarele migratoare care au pătruns în spaţiul carpato – danubiano
– pontic începând cu sarmaţii,49 şi continuând cu goţii
50 (sec. III), hunii51 (sec. IV-V), gepizii
52 (sec. V-VIII),
avarii53 (sec. V), slavii54
(sec. VII-IX). Această epocă a lăsat urme adânci în toate domeniile
vieţii, însă populaţia de la vest de Carpaţi va continua să se
dezvolte în strânsă legătură cu lumea romană de la sudul Dunării,
în special după dispariţia imperiului hunic (454) şi a încetării
dominaţiei lui, realizându-se o cultură proprie, de evidentă
factură romanică. A fost a doua etapă a procesului de romanizare,
care s-a desfăşurat pe întinderea unei jumătăţi de mileniu. În
acest sens, un rol considerabil l-a avut Imperiul roman de răsărit
– Bizanţul de mai târziu – păstrător o vreme a vechilor tradiţii
romane.
De la declinul puterii hunice şi până la instalarea definitivă a
slavilor (568), a fost o perioadă de linişte care a impulsionat
dezvoltarea societăţilor locale, permiţând consolidarea definitivă
a romanităţii nord-dunărene.
Slavii, în momentul pătrunderii la est de Carpaţi, aveau o
cultură materială cu un pronunţat caracter arhaic, reflectând un
stadiu de dezvoltare economică puţin avansat în comparaţie cu cel
al populaţiei autohtone, care era constituită în obştii agricole cu
organizare proprie superioară bine definită.
Pe teritoriul Moldovei un grup destul de numeroşi de slavi a
pătruns dinspre nord, după ce în prealabil traversase regiunea
Ucrainei Subcarpatice, urmând apoi cursul Siretului spre sud. Un
alt grup, tot atât de însemnat şi deosebit de important de semnalat
pentru istoricul localităţii Creţeşti şi împrejurimi, a pătruns
dinspre regiunile vecine de la est de Prut, infiltrându-se în
răsăritul Podişului central Moldovenesc, iar de aici, peste
cursurile inferioare ale Prutului, Bârladului şi Siretului şi peste
colinele Tutovei, deplasându-se către Câmpia Munteniei.
Vadurile de la Prut, cunoscute din vremuri străvechi, ca acelea
de la Ungheni-Iaşi, Albiţa-Vaslui sau Reni-Galaţi, şi acelea ale
Siretului dinspre nordul Moldovei, au fost folosite şi de slavi.
Aşa s-ar explica poate faptul că în regiunile din imediata
vecinătate a acestor vaduri se concentrează cel mai mare număr de
descoperiri slave timpurii.
În legătură cu aceste două direcţii principale de pătrundere a
slavilor pe teritoriul Moldovei, este necesar să subliniem că
grupul venit dinspre nord, mai bine cunoscut până acum prin
cercetările întreprinse (Dorohoi, Suceava) pare să fi fost cultural
şi etnic mai eterogen decât grupul sosit dinspre est de Prut.
Slavii ajunşi până la locurile de la vest de Prut, în cultura
lor materială şi spirituală au suferit influenţe de la neslavii cu
care au venit în contact,55 dovadă în plus că populaţia autohtonă era bine
stabilizată economic şi cultural. Influenţa slavilor în perioada
timpurie a migraţiei lor asupra populaţiei băştinaşe este
accidentală, localnicii, inclusiv cei din teritoriul comunei
Creţeşti, reuşind într-o lungă perioadă de timp să asimileze o bună
parte din aceşti „trecători nepoftiţi“, proces care s-a
intensificat după anul 602, când majoritatea slavilor trec masiv în
sudul Dunării.
Despre aşezările slavilor din această perioadă se presupune că
aveau un caracter temporar, comunităţile slave deplasându-se
permanent. Referindu-se la această situaţie, istoricul bizantin
Procopius Caesarea scria: slavii locuiau în colibe jalnice,
răzleţi mult unii de alţii şi mereu se mută dintr-un loc în
altul. Cercetările arheologice făcute până acum nu au
descoperit nici o aşezare slavă pură, sau o necropolă slavă tipică,
necontaminată de elemente romanice.
Romanitatea spaţiului carpato-danubiano-pontic ieşită
învingătoare din înfruntările crâncene cu numeroasele neamuri
migratoare, pornise deja pe calea unei autodefiniri în evoluţia sa
esenţială, către apariţia unui nou popor şi a unei noi limbi:
poporul român şi limba română
Aceasta oferă din nou prilejul refacerii unităţii
etno-lingvistice, un nou avânt al dezvoltării forţelor de producţie
şi chiar un spor demografic.
Biruinţa romanităţii nord-dunărene nu ar fi fost însă păstrată
şi consolidată fără existenţa Bizanţului, fără forţa şi gloria lui
politică şi fără neasemuita lui civilizaţie. Aceasta explică pe
deplin direcţiile şi caracteristicile esenţiale de timp şi spaţiu
ale întregii evoluţii a romanităţii noastre, subliniind şi mai
pregnant că şi Bizanţul, cu care am avut strânse legături
comerciale, culturale şi religioase secole de-a rândul, a stat la
baza originii civilizaţiei medievale româneşti de mai
târziu.56
Prin această „scurtă ochire“ pe care am făcut-o, spre a arăt
acum au trecut locuitorii de pe meleagurile actualei comune
Creţeşti şi din împrejurimi peste milenii, am putut constata, fără
temei de îndoială, că din preistorie şi până în contemporaneitate,
locurile acestea au fost statornic locuite, mărturiile găsindu-se
în arhiva pământului, pe care, pentru cunoaşterea celor de azi şi
celor ce vor veni, le-am redat luminii.
1. paleolitic –
(gr. palaios „vechi“ şi lithos „piatră“), denumirea
celei mai vechi faze din istoria omenirii, care începe odată cu
apariţia omului; p. inferior (600.000 î.e.n.÷10.000
î.e.n.).
2. silex – (lat.
silex „cremene“)
3. patină –
strat subţire, format în timp, rezultat din oxidări sau
depuneri.
4. grator – răzuitor (fr. grattage)
5. V. Chirica –
Amuleta pandativ de la Mitoc Botoşani şi unele aspecte
ale artei magiei în paleoliticul superior est-carpatic în:
„Studia Antiqua Archaeologica, I“, Iaşi, 1983, pp. 38-44.
6. amuletă –
obiect căruia i se atribuie proprietatea miraculoasă de a feri pe
purtătorul lui de boli, accidente sau spirite rele. Pandativ
–triunghi sferic cu vârful în jos.
7. aurignacian,
perioadă de la începutul paleoliticului superior, numită după
peştera de la Aurignac, departamentul Hâte-Garrone din Franţa, în
care s-au făcut descoperiri mai importante specifice acestei
culturi.
8. rabot carenat
– unealtă din silex folosită la netezit, având partea din faţă de
forma unei nave sau a pieptului unei păsări.
9. burin – (fr.
burin, it. burino), dăltiţă de silex folosită la
prelucrarea osului şi lemnului.
10. Gheorghe
Melinte – Huşi – Fălciu, ţinut, muzeu, impresii, documente
(I), în: „Prutul“, anul I, nr. 8, octombrie 2000, p. 2.
11. loess –
rocă clastică, neconsolidată, de origine eoliană, lipsită de
stratificaţie, formată mai ales din praf silicios şi argilos.
12. M.
Zaharia, M. Petrescu-Dâmboviţa şi Em. Zaharia – Aşezări din
Moldova. De la paleolitic şi până în secolul al XVIII-lea.
Editura Academiei, Bucureşti, 1970, p. 318.
13. Gheorghe
Melinte, op. cit.
14. neolitic –
(gr. neos „nou“ şi lithos „piatră“). 6.000 î.e.n. ÷
1.900 î.e.n.
15. cucuteni –
cultură materială neolitică, răspândită mai ales în Moldova, numită
astfel după localitatea Cucuteni din judeţul Iaşi.
16.
Violeta-Veturia Bazarciuc –Aşezarea neolitică de la Lohan, Vadul
Teiului, în: A.M.M., I., Galaţi, 1979, pp. 39-50.
17. barbotină
– pastă diluată vitrificabilă, care serveşte la lipirea
ornamentelor şi a torţilor de un obiect de ceramică; decoraţiunea
executată cu o astfel de pastă.
18. Vicu
Merlan, arheolog Huşi – manuscris.
19. necropolă
– gr. necros „cadavru“ şi polis „cetate“, „oraş“),
cimitir de înhumaţie sau incineraţie.
20. trib –
grupare de mai multe ginţi sau familii înrudite, unite pe baza
comunităţii teritoriului şi supusă autorităţii unui şef unic.
21. Ghenuţă
Coman– Statornicie, continuitate. Repertoriul arheologic al
judeţului Vaslui. Bucureşti, 1980, p. 98.
22. gintă –
colectiv unitar, solidar, realizat pe baza înrudirii naturale, din
toţi urmaşii recunoscuţi ai aceluiaşi strămoş, feminin (matriarhat)
sau masculin (patriarhat).
23. Cultura
Nouă apare în ultima perioadă a epocii bronzului, denumită astfel
după numele unui cartier braşovean. Se caracterizează prin aşezări
mici, cu locuinţe simple şi intensificarea creşterii vitelor.
24. Dan Gh.
Theodor – Contributions archeologiques concentrant la culture
materiell slave du debut sur le territorie compris entre les
Carpates Orientaux et Le Pruth, atti Vic. 1965, p. 167.
25. fibulă –
agrafă în formă de broşă sau cataramă. f. digitală~
inel.
26. Cercetare
Ghenuţă Coman şi I. Bauman, 1977.
27. hallstatt
– numele convenţional al primei perioade a epocii fierului, numită
astfel după localitatea cu acelaşi nume din Austria.
28. La Tčne –
a doua perioadă a epocii fierului, numită după localitatea La Tčne
de pe malul lacului Neuchatel din Elveţia.
29. bastarni –
populaţie amestecată, formată din celţi, protoslavi germanici,
venită din nord-vestul Daciei.
30. angobă –
(fr. engobe), strat subţire de lut de o anumită culoare cu
care se acoperă vasele după modelajul la roată, pentru a avea un
aspect mai fin.
31. obşte –f
ormă de organizare caracterizată prin îmbinarea proprietăţii
private cu cea colectivă, prin înlocuirea legăturilor de sânge cu
legături bazate pe interese economice, de autoapărare şi
autoconducere.
32.
Burebista – (n.? –c. 44 î.e.n.) unul dintre cei mai de seamă
conducători ai statului geto-dac. Sub conducerea lui a fost
realizată o vastă uniune de triburi carpato-dunărene.
33. Decebal –
rege dac (87-106), organizatorul şi conducătorul a două războaie de
apărare împotriva expansiunii romane. În urma campaniilor militare
romane din 101-102 şi 105-106, deşi s-a apărat eroic, poporul dac a
fost supus iar D. s-a sinucis pentru a evita umilinţa
captivităţii.
34. Dumitru
Berciu – Zorile istoriei în Carpaţi şi la Dunăre. Editura
Ştiinţifică, Bucureşti, 1965, p. 260.
35. pontic –
referitor la Pontul Euxin (denumire antică a Mării Negre); din fr.
pontique, lat. ponticus.
36. amforă –
(lat. amphora din gr. amphoreus „cu două torţi“), vas
de formă ovoidală al cărui fund era adesea ascuţit pentru a putea
fi înfipt în nisip.
37. Silvia
Teodor – Cu privire la relaţiile dintre geţii est-carpatici şi
lumea greco-macedoneană, în: A.M.M., V-VII, pp. 155-159.
38. Silvia
Teodor, în: M.C.A., X, 1979, p. 58.
39. cenochoe –
(fr. cenochoe, gr. cinochoe), vas grecesc de ceramică
cu un singur mâner curbat şi cu deschidere trilobată.
40. drahme –
monezi greceşti.
41. ~de
la Histria, oraş stat sclavagist întemeiat de coloniştii greci din
oraşul Milet spre sfârşitul secolului al VII-lea î.e.n. pe malul
lacului Sinoe, altădată golf al Mării Negre.
42. Silvia
Teodoru, în: Thraco-Dacia, II. 1981, p. 196.
43. Lesbos –
insulă grecească în Marea Egee, situată lângă coasta vestică a
Asiei Mici.
44. Dimitrie
Cantemir – Descrierea Moldovei. Editura Tineretului,
Bucureşti, 1967, p. 85.
45. A.C.
Florescu şi Gh. Melinte – Cetăţi hallstattiene descoperite în
Moldova. Carpatica, IV, 1971.
46. pliocen –
depunere de sedimente marine în partea de vest a Europei sau
depozite lacustre în partea de est.
47. Mihai
Iancu – Ţinutul Huşului pe harta turistică a ţării, în:
Gheorghe Şuşnea şi Boris Gorceag –„Oraşul Huşi – trasee turistice“.
1972, pp. 10-11.
48. fusaiolă –
fus ceramic pentru tors, de mici dimensiuni.
49. sarmaţi –
veche populaţie de păstori indo-europeani. Venind din regiunile
uralo-carpatice (sec. III î.e.n.) s-au stabilit între Tisa şi
Dunăre (sec. I), migrând apoi în câmpiile din Moldova şi Muntenia
(sec. III).
50. goţi –
neam germanic originar din regiunea Scandinaviei. S-au aşezat pe
teritoriul dintre Carpaţi şi Don (sec. III).
51. huni –
triburi nomade asiatice. În sec. I î.e.n. migrează spre Asia
centrală. În sec. IV e.n. trec Donul înving pe goţi, ajung pe
teritoriul ţării noastre, stabilindu-se apoi în Câmpia Panoniei
(Ungaria de azi).
52. gepizii –
neam germanic originar din regiunea Scandinaviei. Au migrat spre
nordul Daciei.
53. avari –
populaţie turcică, înrudită cu hunii.
54. slavi –
uniune de triburi indo-europene. în sec. II î.e.n. populau
teritoriul dintre Nipru, Carpaţi, Oder şi Marea Baltică. Au migrat
pe un teritoriu imens, de la Elba până la Doneţul de nord, Oka şi
Volga superioară şi de la ţărmul Mării Baltice până la regiunea
cursului mijlociu şi inferior al Dunării şi Marea Neagră.
55. Dan Gh.
Teodor – Teritoriul est-carpatic în veacurile V-XI e.n.
Editura „Junimea“, Iaşi, 1978, p. 38.
56. Dan Gh. Teodor, op. cit.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu